top of page

ישיבתנו הקדושה | ראש השנה הראשון ללא מרן ראש הישיבה

ראש השנה הראשון לאחר פטירת מרן רבנו הגדול זצוקללה"ה: ההתבטאות הנדירה של מורנו ראש הישיבה הגר"צ מאזוז על איראן לאחר התקיעות, המשאות המיוחדים לזכרו של רבנו הגדול ובאיזה מספר שיא של דפי גמרא נמכרה פתיחת ההיכל של הפרנסה? | 'כתר מלוכה' בסיקור נרחב ומיוחד מראש השנה תשפ"ו בהיכל ישיבת 'כסא רחמים'


ree

תפילות ראש השנה התקיימו בהיכלה של ישיבתנו הקדושה 'כסא רחמים' בצל החלל העצום שנפער השנה בליבה של הישיבה עם הסתלקותו של מרן ראש הישיבה רבנו הגדול זצוק"ל. התפילות בימי התקיימו בראשותו של מורנו ראש הישיבה הגאון הגדול הרב צמח מאזוז שליט"א.


בתפילת מנחה בערב החג שימש מוה"ר כשליח ציבור. בשיחת פתיחת החג עמד הגר"צ סביב דברי הגמרא במסכת ראש השנה (ט"ז ע"א) "אמר הקב"ה אמרו לפני בר"ה מלכיות כדי שתמליכוני עליכם". הרב צמח שאל שהרי כל המשפטים שהוקדמו, העמידה הגמרא את השכר שכנגדם ואמרה "כדי שכך וכך" אולם לעניין מלכויות לא ביארה הגמרא מהו הרווח על כך. הגאון הרב צמח השיב וביאר את העניין ביתר הרחבה.   


הגר"צ הוסיף ודיבר בעניין חשיבות האמונה בקב"ה ויצא כנגד הסיסמא "אני מאמין בלב". וכן הביא את דברי אביו – מרן מייסד הישיבה הגה"ק הרב מצליח מאזוז זצ"ל שאמר כי דומה הדבר לאדם כרות איברים שמגיע לרופא לרפואתו, והרופא עונהו: "אצלך הלב הכל בסדר"... הגר"צ הוסיף ואמר כי מן הראוי להביא בהקשר זה את סיפור חייו של רו"מ 'חוט של חסד' הגאון רבי שלום ארוש, על דרכו בחזרה בתשובה. אותו סיפר בעלונו השבועי.  


בהמשך הביא הגאון הרב צמח את הפסוק מפרשת השבוע (כ"ח, מ"ז) "תחת אשר לא עבדת את ה' אלקיך בשמחה ובטוב לבב מרב כל", והקשה וכי לכאורה משום שלא עבד ה' "בשמחה ובטוב לבב" על זה מגיע כל העונשים והקללות שנזכרו? והגר"צ ביאר כי אכן, בעת שמתחילים לעשות את המצוות שלא בשמחה ובחשק, מגיע הזלזול והירידה עד שעוזבים את דרך הישר והמצוות. ואכן על כן מגיע העונש.


ree

בהקשר לעניין האמונה דיבר הגאון הרב צמח על עניין "כוחי ועוצם ידי" והזכיר כי בדיוק ממש לפני שנתיים עמד בהיכל הישיבה בליל ר"ה ועורר בנושא כשהוא מזכיר אז את מלחמת כיפור שארעה בדיוק חמישים שנה קודם. ולצערנו בהמשך אותו החודש אירעה מלחמת 'חרבות ברזל'.


לאחר תפילת ערבית קרא הגר"צ את 'סדר ליל ראש השנה' כפי שנתקן ע"י רבנו יוסף חיים זיע"א בספרו 'לשון חכמים' יחד עם בחורי הישיבה. כאשר בסיום עברו מאות תלמידי הישיבה לברכת 'שנה טובה ומבורכת' כנהוג.


במילות התעוררות שהתבטא הגאון הרב צמח קודם תפילת שחרית דיבר על כוח ועוצמת התפילה. הגר"צ שאל מדוע נוהגים לומר את הפטרת חנה ביום ראש השנה זאת חוץ מהטעם הפשוט והידוע כי פקידת חנה הייתה בר"ה? וביאר כי כדי לתת ולהראות לנו עד כמה מועלת התפילה ועד כמה כוחה העצום מגיע, שנולד שמואל אשר שקול כמשה ואהרן מכח תפילה זו של חנה שהייתה מקירות לבה. הרב צמח הזכיר כי אעפ"כ שאלקנה היה מצאצאיו של קורח, מ"מ גבר כח התפילה ונולד שמואל בכח זה להודיענו – במיוחד בראש השנה – את כח התפילה.


בתפילת שחרית שימש כשליח ציבור הגאון רבי יצחק בוכריץ, מרמ"י הישיבה. כאשר לאחר מכן אף נשא את דברי הכיבושין שקודם תקיעת השופר. הגר"י עמד סביב דברי הגמרא במסכת ראש השנה (ט"ז ע"א) "אמר הקב"ה אמרו לפני בר"ה מלכיות כדי שתמליכוני עליכם", ושאל וכי הקב"ה צריך שמישהו ימליך אותו עליו? הרי ה' מלך מאז ומעולם ועוד קודם – "ה' מלך, ה' מלך, ה' ימלוך לעולם ועד"? אלא ביאר הרב בוכריץ כי העניין הוא כדי שתמליכוני "עליכם", ראש השנה נועד כדי שנמליך את ה' עלינו. אבל הקב"ה כבר מלך מאז ולתמיד. בסיום העלה על נס הגר"י בוכריץ את זכרו של מרן ראש הישיבה זצוק"ל וקרא לדבוק בדרכיו ולהמשיך במורשתו ושלא לשכוח אותה.


כבעל תוקע שימש הגאון רבי רפאל מאזוז, בנו של ראש הישיבה ומרמ"י הישיבה. בתפילת מוסף שימש כשליח ציבור הגר"צ מאזוז. לאחר תפילת מוסף התבטא הגאון הרב צמח כי מיד לאחר התקיעות עלה בליבו רמז בפסוקים שנוהגים לאומרם: "כל כלי יוצר עליך לא יצלח, וכל לשון תקום איתך למשפט תרשיעי". הרב צמח אמר כי ניתן לרמוז כי "כל כלי יוצר עליך לא יצלח" - אלו איראן שעמלו משך 40 שנה על הכור האטומי שלהם, והשנה ברגע אחד הכל הלך להם. אבל כעת הגיע הזמן של "וכל לשון תקום איתך למשפט תרשיעי" - כל אלו שנגדנו והמדברים עלינו רעה באו"ם, כעת יגיע זמנם.


ree

בבוקר יום ב' קודם תפילת שחרית חיזק הגר"צ והביא את דברי רש"י על הפסוק (בראשית ב', ה') "וכל שיח השדה טרם יהיה בארץ, וכל עשב השדה טרם יצמח. כי לא המטיר ה' אלקים על הארץ. ואדם אין לעבוד את האדמה", שכתב: "ומה טעם "לא המטיר"? לפי ש"אדם אין לעבוד את האדמה" ואין מכיר בטובתן של גשמים. וכשבא אדם וידע שהם צורך לעולם. התפלל עליהם וירדו וצמחו האילנות והדשאים". ומזה למדים מוסר עצום לעניין וכוח התפילה. וכמה הקב"ה רק המתין לתפילתו של האדם הראשון. ומכך הגיע הגאון הרב צמח לתפילותיהם של האבות הקדושים שבתחילה מנע מהם הקב"ה פרי בטן לפי שהתאווה הקב"ה לתפילתם המיוחדת, ומזה יש ללמוד מוסר גדול. כי הרי כמה אויבים ושונאים יש עלינו מכל צד שרוצים להשמידנו, אולם בכח התפילה שמעלתה גדולה לא נוגעים בנו לרעה ולא יכולים לעשות מאומה אפילו שהם מאד רוצים בכך.


בהקשר לכך דיבר הרב צמח על חשיבות הדיוק במבטא האותיות בתפילה, וציין את פטירתו של מרן ראש הישיבה זצ"ל בשנה זו, ואמר כי יש להקפיד וללכת בדרכו בעניין הביטוי כראוי בתפילה, והזכיר עד כמה היה מוסר נפשו ומעורר על נושא זה ראש הישיבה זצ"ל. הגר"צ הוסיף וציין כי כידוע עניין גדול הוא לקבל קבלה טובה בימים אלו, והציע כי בהקשר לנושא הדיוק והמבטא ניתן לקחת לפחות לעשרת ימי תשובה את מידת האמת של ראש הישיבה כקבלה טובה, שהיה אומר את דבריו בנושא זה וכן בדברים נוספים ללא מורא ולא חת מפני איש. בתפילת שחרית עבר לפני התיבה הגאון רבי רפאל מאזוז.


את דברי הכיבושין קודם תקיעת שופר נשא הגאון המשגיח רבי מיכאל סגרון, שפתח ואמר כי זהו ראש השנה הראשון בלי מרן ראש הישיבה זצ"ל ודיבר על דמותו הגדולה. הגר"מ הוסיף ודיבר על התשובה ודרכי התשובה והרחיב במחלוקת הרמב"ם והרמב"ן האם התשובה היא מצווה או שאיננה. לסיום הזכיר הרב סגרון את דברי הרש"ש שאמר כי גם קבלה אחת קטנה מועלת ליום הדין והרחיב בכך, הגר"מ עורר וביקש לקבל בשנה זו קבלה טובה בדרכו של מרן זצ"ל.


קודם התקיעות אמר הגר"צ כי בכל בוקר אנו אומרים "כמו שכבש כמו אברהם אבינו" וכו'. הגאון הרב צמח תמה: וכי 4,000 שנה אנו עומדים ומבקשים ומתפללים בזכות אותו עניין עם אברהם, כל כך הרבה שנים? הגר"צ הסביר כי אכן כדאי הדבר, לפי שכשפנה ה' אל אברהם אבינו, השיב אברהם: "הנני!", נתן את כולו ואפילו לא שאל. אז כדאי הוא דבר זה שנבקש בזכותו משך כל כך הרבה שנים. וכך גם אנחנו, נאמר "הנני" ונעשה באהבה את דבר ה'. בתפילת מוסף עבר לפני התיבה הגאון רבי עובדיה מאזוז, בנו של הגאון הרב צמח ומרמ"י הישיבה.


בעליות לספר תורה, נהוג מזה שנים ובכלל השנה, כי בחורים המעוניינים לעלות מנדבים מסכת אותה משננים מספר פעמים ונבחנים עליה. פתיחת ההיכל של הפרנסה בימים הנוראים נמכרת בדפי גמרא. בכלל התפילות נמכרה הפתיחה בסכומים גבוהים של אלפי דפים. המספר הגבוה השנה היה בפתיחה בתפילת ערבית בליל ב' דר"ה כאשר הסכום בו נמכרה הפתיחה הגיע למספר שיא של שלוש עשרה אלף דפי גמרא!


בדרשת נעילת החג אמר הגר"צ כי למרות שתם יום הדין, הקב"ה נותן לנו עוד את עשרת ימי תשובה לתקן ולשוב בתשובה שלימה. ויש לשים לב, כי באמת אינם אלא שמונה ימים ויש להזדרז ולחזור בתשובה. וגם אחרי סיומם ביום הכיפורים - יש אח"כ עד מסירת הפתקים בהושענא רבה, כי ה' תמיד נותן עוד ועוד הזדמנות. בהקשר לכך אמר הגאון הרב צמח כי לשים לב להשקיע את ליל הושענא רבה באמירת התיקון ובתחינה לפני הקב"ה בתיקון כרת, ולא כאותם נערים המבלים ומעבירים את הלילה ומשוטטים מבית כנסת לבית כנסת בחוסר מעש. הגר"צ ציין גם את תיקון הכרת שיערך מחר בהיכל הישיבה כמידי שנה, והביא מעשה נורא במעלת וגודל התיקון מהגאון רבי ישועה בסיס זיע"א. בסיום דבריו ביאר הרב צמח את מילות הוידוי הנהוג לומר בין התקיעות בימי ראש השנה ע"פ דברי רבנו האר"י ז"ל.


בסיום תפילת ערבית של מוצאי החג עברו לפני הגר"צ מאות בחורי הישיבה לברכת 'תזכו לשנים רבות נעימות וטובות' כנהוג, כשהבחורים פצחו וליוו את הרב צמח בשירת 'כי אורך ימים'.


קרדיט תמונות: ש.פ.ה.

תגובות


bottom of page