נושאי ההלכה: א. פירוש יפה על הפסוק "לֹא עָבַרְתִּי מִמִּצְוֺתֶיךָ, וְלֹא שָׁכָחְתִּי". ב. נס גדול: הודאה לקב"ה על התפוצצות מכשירי הקשר של מחבלי חיזבאללה אמש. ג. "לֹא יִשָּׁמַע עוֹד חָמָס בְּאַרְצֵךְ" - רמז לחטופים.
"לֹא עָבַרְתִּי מִמִּצְוֺתֶיךָ, וְלֹא שָׁכָחְתִּי" (כ"ו, י"ג). זה לא כפל. "לא עברתי" - במזיד, "ולא שכחתי". סתם "עובר", במזיד. רק בלשון חכמים - לא עברתי "על" מצותיך, ובלשון התורה - לא עברתי "ממצותיך".
אבל יש פירוש יפה על "ולא שכחתי", ע"פ ירושלמי (דמאי פ"א ה"ג) על רבי פנחס בן יאיר, שהיה זהיר מאד במצוות המעשרות. שפעם הלך לעיר אחת, אמרו לו: "כבוד הרב, העכברים אוכלים לנו את הכל. מה נעשה להם? אנחנו הורגים אותם, והם באים עוד פעם". אמר להם: "אתם מפרישים מעשרות?", "כן, מפרישים. "חטה אחת פוטרת את הכרי" (קידושין נ"ח ע"ב)". אמר להם: "לא עושים ככה. תלמדו להפריש מעשרות. עשר אחוז ללוי, ואחוז אחד לכהן. ואח"כ מעשר שני"... וכן על זו הדרך. לימד אותם. ופסקו העכברים. [נשאלת השאלה:] וכי מה אכפת להם לעכברים, אם היהודים מפרישים מעשרות כהלכה, שאז הם הולכים? אלא מי שאוכל מאכל שאכל ממנו עכבר, אז הוא שוכח (ראה הוריות דף י"ג ע"ב). אז "לא עברתי ממצותיך (-עשיתי כל ההפרשות כמו שצריך, וממילא העכברים לא באו. וממילא) ולא שכחתי". זה פירוש יפה מאד.
◆◇◆◇
אתמול היה נס גדול - אני לא יודע איך היה הנס הזה - שכל מחבל שרוצה להתקשר עם חברו, המכשיר ההוא נופל עליו, והורג אותו. אמרו היו 4,000 פצועים, וגם 400 פצועים קשה, ועוד כמה הרוגים. הקב"ה מראה לנו, שהוא עושה לנו טובות, ואנחנו צריכים להכיר ולהעריך את הטובות שלו. כל אלה שבאים לכותל המערבי לומר סליחות, הקב"ה יתן להם שכרם, הוא שומר אותם שלא יקרה להם עוד שום פגע.
בנביאים של היום (בחק לישראל), כתוב: "לֹא יִשָּׁמַע עוֹד חָמָס בְּאַרְצֵךְ, שֹׁד וָשֶׁבֶר בִּגְבוּלָיִךְ. וְקָרָאת יְשׁוּעָה חוֹמֹתַיִךְ, וּשְׁעָרַיִךְ תְּהִלָּה" (ישעיה ס', י"ח), מה התרגום של "חָמָס"? "חַטְפָא". לא יהיה עוד יותר חטופים. "לָא יִשְׁתְמַע עוֹד חַטְפָא בְּאַרְעִיךְ, בִּזָא וּתבָרָא בִּתְחוּמִיךְ. וִיעַרְעוּן פּוּרְקַן עַל שׁוּרָךְ, וֻעַל תַּרְעָךְ יְהוֹן מְשַׁבְּחִין". הגוים אומרים: איזה עם זה. הקב"ה אוהב אותם! מה שלא המציאה אמריקה, ולא רוסיה, ולא גרמניה ולא שום דבר... נתן להם שכל להמציא דברים כאלה. לא סתם נאמר בתורה: "רַק עַם חָכָם וְנָבוֹן, הַגּוֹי הַגָּדוֹל הַזֶּה" (ד', ו').
יום רביעי ט"ו אלול
נושאי ההלכה: א. פירוש יפה על הפסוק "לֹא עָבַרְתִּי מִמִּצְוֺתֶיךָ, וְלֹא שָׁכָחְתִּי". ב. נס גדול: הודאה לקב"ה על התפוצצות מכשירי הקשר של מחבלי חיזבאללה אמש. ג. "לֹא יִשָּׁמַע עוֹד חָמָס בְּאַרְצֵךְ" - רמז לחטופים.
"לֹא עָבַרְתִּי מִמִּצְוֺתֶיךָ, וְלֹא שָׁכָחְתִּי" (כ"ו, י"ג). זה לא כפל. "לא עברתי" - במזיד, "ולא שכחתי". סתם "עובר", במזיד. רק בלשון חכמים - לא עברתי "על" מצותיך, ובלשון התורה - לא עברתי "ממצותיך".
אבל יש פירוש יפה על "ולא שכחתי", ע"פ ירושלמי (דמאי פ"א ה"ג) על רבי פנחס בן יאיר, שהיה זהיר מאד במצוות המעשרות. שפעם הלך לעיר אחת, אמרו לו: "כבוד הרב, העכברים אוכלים לנו את הכל. מה נעשה להם? אנחנו הורגים אותם, והם באים עוד פעם". אמר להם: "אתם מפרישים מעשרות?", "כן, מפרישים. "חטה אחת פוטרת את הכרי" (קידושין נ"ח ע"ב)". אמר להם: "לא עושים ככה. תלמדו להפריש מעשרות. עשר אחוז ללוי, ואחוז אחד לכהן. ואח"כ מעשר שני"... וכן על זו הדרך. לימד אותם. ופסקו העכברים. [נשאלת השאלה:] וכי מה אכפת להם לעכברים, אם היהודים מפרישים מעשרות כהלכה, שאז הם הולכים? אלא מי שאוכל מאכל שאכל ממנו עכבר, אז הוא שוכח (ראה הוריות דף י"ג ע"ב). אז "לא עברתי ממצותיך (-עשיתי כל ההפרשות כמו שצריך, וממילא העכברים לא באו. וממילא) ולא שכחתי". זה פירוש יפה מאד.
◆◇◆◇
אתמול היה נס גדול - אני לא יודע איך היה הנס הזה - שכל מחבל שרוצה להתקשר עם חברו, המכשיר ההוא נופל עליו, והורג אותו. אמרו היו 4,000 פצועים, וגם 400 פצועים קשה, ועוד כמה הרוגים. הקב"ה מראה לנו, שהוא עושה לנו טובות, ואנחנו צריכים להכיר ולהעריך את הטובות שלו. כל אלה שבאים לכותל המערבי לומר סליחות, הקב"ה יתן להם שכרם, הוא שומר אותם שלא יקרה להם עוד שום פגע.
בנביאים של היום (בחק לישראל), כתוב: "לֹא יִשָּׁמַע עוֹד חָמָס בְּאַרְצֵךְ, שֹׁד וָשֶׁבֶר בִּגְבוּלָיִךְ. וְקָרָאת יְשׁוּעָה חוֹמֹתַיִךְ, וּשְׁעָרַיִךְ תְּהִלָּה" (ישעיה ס', י"ח), מה התרגום של "חָמָס"? "חַטְפָא". לא יהיה עוד יותר חטופים. "לָא יִשְׁתְמַע עוֹד חַטְפָא בְּאַרְעִיךְ, בִּזָא וּתבָרָא בִּתְחוּמִיךְ. וִיעַרְעוּן פּוּרְקַן עַל שׁוּרָךְ, וֻעַל תַּרְעָךְ יְהוֹן מְשַׁבְּחִין". הגוים אומרים: איזה עם זה. הקב"ה אוהב אותם! מה שלא המציאה אמריקה, ולא רוסיה, ולא גרמניה ולא שום דבר... נתן להם שכל להמציא דברים כאלה. לא סתם נאמר בתורה: "רַק עַם חָכָם וְנָבוֹן, הַגּוֹי הַגָּדוֹל הַזֶּה" (ד', ו').